Doa saat Melihat Ka’bah dan Doa2 Umrah mengikut hadis Nabi SAW

Memasuki Masjidil Haram

Saidatina Aisyah RA meriwayatkan:

Perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi ketika sampai ke Makkah ialah berwuduk dan kemudian baginda melakukan Tawaf di Kaabah.

Baginda masuk melalui pintu yang dikenali sebagai Bab al-Salam, terletak di antara Safa dan Marwah di sisi yang sama dengan tempat kelahiran Nabi. Ini adalah pintu yang biasa digunakan oleh Nabi untuk memasuki masjid ketika baginda tinggal di Makkah.

Adalah menjadi amalan biasa Rasulullah untuk melakukan dua rakaat nafl apabila memasuki masjid (Tahiyyat al-Masjid). Namun, ketika memasuki Masjid al-Haram pada kesempatan ini, baginda terus menuju ke Kaabah tanpa menunaikan solat.

Di Kaabah

Diriwayatkan bahawa ketika Nabi mula-mula melihat Kaabah, baginda membaca doa berikut:

اللَّهُمَّ زِدْ هَذَا الْبَيْتَ تَشْرِيفًا وَتَعْظِيمًا وَتَكْرِيمًا وَمَهَابَةً، وَزِدْ مَنْ شَرّفَهُ وَكَرّمَهُ مِمَّنْ حَجَّهُ أَوِاعْتَمَرَهُ تَشْرِيفًا وَتَكْرِيمًا وَتَعْظِيمًا وَبِرًّا

Allāhumma zid hāzal-bayta tashrīifan wa takzhīman wa takriiman wa mahabatan, wa zid man sharrafahu wa karramahu mimman ḥajjahu awi’tamarahu tashrīifan wa ta’ẓhīman wa birrā.

Ya Allah, tambahkanlah kemuliaan dan kemuliaan Baitullah ini, ketakwaan dan ketakwaan, dan tambahkanlah orang yang memuliakan dan memuliakannya, dari orang-orang yang pergi ke sana untuk haji dan umrah, dalam kemuliaan, ketakwaan dan ketakwaan.

Diikuti dengan doa berikut

اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ، وَمِنْكَ السَّلَامُ، فَحَيِّنَا رَبَّنَا بِالسَّلَامِ

Allāhumma antas-salām, wa minkas-salām, fahayyinā Rabbanā bis-salām.

Ya Allah, Engkaulah keselamatan, dan dari-Mu keselamatan, maka hidupkanlah kami, ya Tuhan kami, di negeri yang sejahtera.

“Imam An-Nawawi menganjurkan orang yang melihat Ka’bah untuk berdoa apa saja yang berkaitan kepentingan dunia dan akhirat karena pintu langit dibuka bagi orang yang sedang melihat Ka’bah. Tetapi yang paling penting dari semuanya adalah memohon keampunan Allah (istighfar) setelah membaca doa di atas.“

Hajar al-Aswad

Ketika Nabi sampai ke Hajar al-Aswad, baginda meletakkan tangannya di atas batu tersebut dan menciumnya.

Nota: Mengikut situasi zaman ini, sunnah ini adalah sunnah yang cukup sukar untuk dilaksanakan apatah lagi dalam keadaan kita menjaga ihram.

Tawaf

Nabi kemudian melakukan tawaf, mengelilingi Kaabah tujuh kali, mendedahkan bahu kanan dan lengan kanannya (Idtiba).

Raml (Berlari-lari anak)

Nabi melakukan Raml dalam tiga pusingan pertama, kembali ke rentak biasa dalam empat yang lain. Raml (berlari-lari anak), iaitu amalan berjalan cepat, mengangkat kaki dengan kuat dan menjulurkan dada.

Ketika melewati hajarul aswad, Rasulullah membaca takbir, “Allahu akbar” atau membaca, “Bismillahi wallahu akbar…”.

  • Disunatkan mengadap kaabah pada permulaan Tawaf iaitu secara menjadikan Hajarulaswad berada di kanannya kemudian berpindah pula untuk menghadap Hajarulaswad dan berniat tawaf (tawaf Umrah atau tawaf Qudum).

  • Mulakan dari marmar yang berwarna coklat sambil membaca.   بسم الله والله أكبر

  • Melambai Hajarulaswad dan mengucupnya jika dapat berbuat demikian.

  • Tetapi jika tidak dapat mengucupnya, bolehlah menyentuhnya dengan menggunakan tangan kanan (istilam) kemudian mencium tangan.

  • Jika masih juga tidak dapat berbuat demikian maka bolehlah berdiri menghadap Hajarulaswad sambil mengisyaratkan kepadanya dengan menggunakan kedua belah tangan sebanyak sekali sahaja sambil menyebut (بسم الله والله أكبر) kemudian memulakan tawaf.

Cara isyarat tangan (mengangkat kedua belah tangan sehingga ke paras bahu sambil menjadikan tapak tangan ke arah Hajarulaswad dan menunjukkan kedua-dua belah tangan sebanyak sekali sahaja)

  • Tawaf adalah terdiri dari tujuh pusingan, disunatkan berlari-lari anak pada tiga pusingan pertama dan ittiba’ (sopan) pada setiap pusingan yang lain dan setiap tawaf mesti disusuli dengan Saie.

  • (Berlari-lari anak dan ittiba’ (sopan) bagi lelaki sahaja), ia dilakukan di dalam tawaf yang disusuli dengan saie sahaja, apabila selesai dari tawaf, tutup kedua bahu.

Doa Di antara Penjuru Kaabah

Ketika berjalan di antara Rukun al-Yamani dan Hajar al-Aswad, baca ayat Al-Quran berikut:

رَبَّنَا آتِنَا فِيْ الدُنْيَا حَسَنَةً وَّفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَّقِنَا عَذَابَ النَار

Rabbanā ātinā fid-dunyā ḥasanah, wa fil-ākhirati ḥasanah, wa qinā ‘adhāban-nār.

Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka.

[Surah al-Baqarah, 2:201]

Doa di Mizab al-Rahmah atau Mizab Kaabah (Pancuran Emas)

Ketika melewati Mizab al-Rahmah, Nabi SAW akan membaca:

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ

Allāhumma innī as alukar-raḥata ‘indal-mawti wal-’afwa ‘indal-ḥisāb.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu keselesaan di saat kematian dan keampunan di waktu hisab.

Menyempurnakan Tawaf

Setelah selesai Tawaf, Rasulullah mencium Hajar al-Aswad. Jabir meriwayatkan:

Apabila Nabi menyelesaikan tawaf baginda dengan mencium Hajarul Aswad sebelum meletakkan tangannya di atasnya dan mengusap mukanya dengannya.

Nota: Sukar dilakukan mengikut situasi sekarang.

Maqam Ibrahim

Setelah selesai, Nabi berjalan ke arah Maqam Ibrahim, yang bersebelahan dengan dinding timur Kaabah. Baginda membaca ayat berikut dengan kuat supaya orang dapat mendengar:

وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى

Wattakhizu Mim Maqami Ibrahima Musolla.

Dan jadikanlah Maqam Ibrahim sebagai tempat Solat.

[Surah al-Baqarah, 2:125]

Berdiri di antara Maqam Ibrahim dan Kaabah, Nabi melaksanakan solat yang terdiri daripada dua rakaat, membaca Surah al-Kafirun (Surah 109) pada rakaat pertama dan Surah al-Ikhlas (Surah 112) pada rakaat kedua.

Dia kemudian kembali ke Hajar al-Aswad dan menciumnya, sebelum mengusapnya dengan kedua tangannya dan menyapukannya ke mukanya.

Sa’ie antara Safa dan Marwah

Rasulullah kemudian keluar dari masjid melalui pintu Shafa. Ketika dia mendekati bukit Safa, dia membaca ayat Al-Quran berikut:

إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ ۖ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُعِنَةَ هِمَا ۚ وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ

Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah antara syiar Allah. Maka barangsiapa yang mengerjakan haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah, maka tidak ada dosa baginya untuk berjalan di antara keduanya. Dan barangsiapa dengan sukarela melakukan kebaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.

[Surah al-Baqarah, 2:158]

Di Safa

Dia kemudian berkata: “Saya akan mulakan dengan apa yang Allah mulakan dengannya”, yang bermaksud bahawa dia akan memulakan Sa’ienya dari Safa, yang pertama kali disebutkan oleh ayat tersebut. Apabila naik ke Safa, berpaling menghadap Kaabah dan melihatnya. Mengaku keEsaan Allah dan meninggikan Dia, berkata:

الْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ

Alhamdulillah, wala ilaha illallah, wallahu Akbar.

Segala puji bagi Allah, tiada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar.

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَيُمِيَتُ وَهُوَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Laa ilaha illallahu wahdahu la shariika lah, lahulmulku wa lahul-hamdu, yuhyii wa yumiitu, wa Huwa ‘ala kulli shay’in Qadeer.

Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah semata, tiada sekutu bagi-Nya, milik-Nya kerajaan dan bagi-Nya pujian. Dia menghidupkan dan mematikan dan Dia berkuasa atas segala sesuatu.

لَا إِلَهَ إِلَّا اَللَّهُ وَحْدَهُ, صَدَقَ وَعْدَهُ, وَنَصَرَ عَبْدَهُ, وَهَزَمَ  اَلْأَحْزَابَ وَحْدَهُ

La ilaha illallahu wahdahu, sadaqa wa’dahu, wa nasara ‘abdahu, wa hazamal-ahzaaba wahdahu.

Tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah semata-mata, yang memenuhi janji-Nya, dan memberikan kemenangan kepada hamba-Nya dan mengalahkan pasukan sekutu sendirian.25

Beliau membaca ini tiga kali dan berdoa sendiri dengan kedua tangannya diangkat di antaranya, sebelum turun ke Safa dan menuju ke bukit Marwah.

Menuju Marwah

Ketika Nabi sampai ke dasar lembah, dia mula bergerak dengan cepat, menyebabkan pakaian bawahnya bergerak dengan kuat di antara kedua kakinya. Dia kemudian kembali ke rentak berjalan biasa apabila lembah mula menaik. Habiba binti Abi Tijarah J menyatakan:

Saya melihat Nabi melakukan Sa’ie di antara Safa dan Marwah dan kerana keterukan Sa’ie, Izar yang diberkati baginda mengepak. Beliau berkata kepada para sahabat, ‘Bersa’i di antara Safa dan Marwah kerana Allah telah mewajibkan kamu.

Jabir I meriwayatkan:

Rasulullah turun dari Safa dan menuju ke Marwah. Apabila sampai di tempat yang rendah (antara dua bukit) dia berjalan dengan cepat dan apabila sampai di tempat yang lebih tinggi dia berjalan (dengan kadar biasa).

Tahallul

Syarat-syarat Tahallul (bercukur atau bergunting)

  1. BERCUKUR bagi lelaki sahaja. Tetapi LEBIH AFDAL dengan MENCUKUR SEMUA RAMBUT.
  2. BERGUNTING bagi lelaki dan perempuan sekurang-kurangnya 3 HELAI sepanjang ruas jari tangan (2 cm).
  3. Mereka yang BOTAK LICIN adalah SUNAT MELALUKAN SAHAJA mata pisau atau pencukur di atas kepalanya.

Sunat-sunat ketika tahallul

  1. Mengadap ke arah kiblat
  2. Dicukur atau digunting rambut dari sebelah kanan kepala dahulu. Kemudian sebelah kiri.
  3. Kaum wanita boleh menggunting rambut di mana-mana bahagian kepala.
  4. Membaca doa.

Bercukur lebih baik untuk lelaki

Jumhur ulamak berpendapat bahawa bercukur dan bergunting rambut satu nusuk yang wajib berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Hajj, ayat 29 yang bermaksud”

“Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya…”

Anas bin Malik RA menceritakan perilaku Rasulullah SAW ketika di Mina selepas melontar Jamrah Aqabah kemudian menyembelih korban. Selesai itu, Baginda SAW memanggil seorang tukang cukur untuk mencukur rambut beliau. Cukuran dimulai dari kanan kepala kemudian di sebelah kiri. Rambut itu diberikan kepada orang ramai. Baginda SAW pun berdoa:

“Ya Allah, ampunilah orang yang bercukur”. Sahabat menyampuk: “Yang bergunting ?” Baginda berdoa: “Ya Allah, ampunilah orang yang bercukur.”. Tanya mereka: Yang bergunting ?” Baginda menjawab: Yang bercukur.” Sahabat bertanya: “Yang bergunting ?” Baginda berkata: “Juga yang bergunting.” – HR Bukhari dan Muslim

 

By admin

GROUP CHIEF MANAGING CONSULTANT ALC NADI INSAN FWD TAKAFUL Million Dollar Agency Coach Takaful > Lubuk Emas: Model Bisnes ALC Nadi Insan, Jalan Pantas Bina Pendapatan Lumayan melalui sales peribadi dan bisnes group. PELUANG KERJAYA SAMBILAN/ SEPENUH MASA Hubungi 019-578 3878 atau email ke nazrinadiinsan@gmail.com

Slider by webdesign