Sebenarnya artikel ini saya copy daripada artikel sahabat saya, En. Suhaimi.

Disiplinkan diri kita terhadap perkara yang kita rasakan boleh membawa kepada kejayaan dalam hidup kita. Definisi untuk “Disiplin” adalah kebolehan kita untuk melakukan apa yang telah kita rancangkan sama ada secara sukarela atau atas paksaan. Contohnya disiplinkan diri kita untuk membaca buku selama sejam sehari. Jadi sama ada secara sukarela atau terpaksa, kita mesti mencari masa selama sejam untuk lakukan aktiviti ini setiap hari.

Memang senang untuk mendisiplinkan diri kita terhadap sesuatu yang kita selesa melakukannya. Tetapi untuk berjaya, kita mesti memaksa diri untuk keluar dari “comfort zone” dan lakukan activiti yang menjurus kepada kejayaan dan matlamat kita. Contohnya, sekiranya kita seorang salesman, tugas kita adalah untuk bertemu dengan customer. Jadi disiplinkan diri kita untuk membuat telephone call, appointment, practice on sales presentation, dan sebagainya. Sekiranya goal kita adalah untuk close 5 sales seminggu dan hit rate adalah 50%, so kita perlulah membuat 15 phone call seminggu, 10 appointment dari phone call tersebut, dan close 5 sales. Disiplinkan diri untuk lakukan perkara yang sama ini setiap minggu dan kita akan kagum dengan resultnya nanti.

Berikut adalah 7 langkah yang kita perlu lakukan untuk berjaya:

1. Decide what you want – Fikirkan apa kemahuan kita
Ini adalah langkah terpenting kerana kita perlu tentukan hala tuju atau matlamat kita sebelum lakukan tindakan selanjutnya. Ianya mestilah very specific dan jangan terlalu general. Contoh, kita mahu pendapatan RM10,000 sebulan selepas 6 bulan dari sekarang.

2. Write it down – Tuliskan di atas kertas
Tanpa kita tuliskan apa kemahuan atau matlamat kita di atas kertas secara terperinci, ianya adalah hanya satu impian kosong .

3. Set a dateline – Tentukan tarikh untuk mencapai kemahuan kita
Dateline adalah “motivating force” untuk kita merancang kemahuan kita. Sekiranya matlamat kita terlalu besar, pecahkan kepada sub dateline.

4. Make a list – Tuliskan list activiti kita
Tuliskan activiti kita yang kita fikirkan perlu untuk mencapai matlamat kita.

5. Organise your list – Susun aturkan list kita
Fikirkan apa yang perlu kita lakukan dahulu, kedua, ketiga, dan seterusnya. Disiplinkan diri kita untuk lakukan seperti yang telah kita tuliskan.

6. Take action – Ambil tindakan
Berpandukan list kita tadi, lakukan sesuatu dan sibukkan diri kita untuk mencapai matlamat tersebut.

7. Do something everyday – Lakukan sesuatu setiap hari
Setiap individu mempunyai 365 hari setahun, 24 jam sehari. Setiap hari jangan biarkan ianya berlalu tanpa aktiviti yang berfaedah.

Sekiranya kita dapat mendisplinkan diri kita untuk lakukan sesuatu yang berfaedah demi mencapai matlamat, kita sendiri akan kagum dengan kejayaan yang kita akan kecapi nanti.

Selamat mencuba…

Nota:

Kepada yang masih mencari peluang, jom sertai bisnes melalui Agensi Korporat NADI INSAN FWD TAKAFUL

Daftar segera sebagai ejen/ agen FWD Takaful bersama ALC Nadi Insan.

Selami erti dan falsafah Nadi Insan

“INSAN BUDIMAN KAYA DERMAWAN”

Klik link di bawah untuk maklumat lanjut, dengar sendiri sharing melalui NICE: Nadi Insan Career Exploration….

https://nadiinsanfwd.wasap.my/

https://nadiinsanfwd.wasap.my/

https://nadiinsanfwd.wasap.my/

https://forms.gle/e7o6E1aVvWCW5Rgm9

By admin

GROUP CHIEF MANAGING CONSULTANT ALC NADI INSAN FWD TAKAFUL Million Dollar Agency Coach Takaful > Lubuk Emas: Model Bisnes ALC Nadi Insan, Jalan Pantas Bina Pendapatan Lumayan melalui sales peribadi dan bisnes group. PELUANG KERJAYA SAMBILAN/ SEPENUH MASA Hubungi 019-578 3878 atau email ke nazrinadiinsan@gmail.com

Slider by webdesign